Friday, December 9, 2011

EGO.

Assalamualaikum.




Ego aku, ego kau, ego dia, tak serupa. Ego kita semua berbeza.

Okay. To be honest, aku memang tak suka orang yang ego tinggi ni. Rasa anoyying dengan orang macam ni. Kadang rasa macam nak marah. Nak hentak kaki kuat-kuat sebab geram sangat perangai macam tu. Rasa nak eiii macam-macam la. Tapi tu dulu. Kerna semua orang perangainya berbeza, tak sama. Ada baik buruk masing masing yang kita perlu terima seadanya. Aku.. cuba buang prasangka buruk aku pada orang. Aku cuba belajar husnudzon dengan semua orang walaupun kadang-kadang tu gagal jugak. Kadang-kadang rasa nak marah ni membuak-buak. Tapi bila aku fikir balik, semua ada ego.  Tapi macam mana aku pandang mereka tu yang salah.

Aku pandang orang yang ego tinggi ni sebelah mata. Aku pandang buruk, jahat. Tapi aku lupa pandang diorang dengan dua belah mata yang Allah bagi ni. Aku lupa celik mata, buka mata luas-luas. Cari sisi baik diorang. Adakah aku yang sebenarnya ego? Perangai tak boleh terima orang seadanya? *tumbuk diri sendiri*

Diorang tak jahat, diorang tak buruk. Diorang cuma ada cara diorang sendiri. Aku selalu ingatkan diri aku dengan ayat ni. Ada yang ego tinggi dengan kawan-kawan diorang, tapi balik rumah seorang yang penyayang dengan keluarga. Ada yang ego dengan kita sebab yang takleh elak. Ada yang ego dengan kita sebab diorang sayang sebenarnya tapi taknak bagitahu dengan cara lain selain buat-buat ego tinggi. Mungkin diorang ada masalah or mungkin diorang tak reti nak express dengan cara lain. Maybe diorang nak their own privacy yang diorang taknak kita tahu. Mungkin juga diorang rasa nak orang kenal perangai dia dengan ego dia yang tinggi macam tu. Mungkin juga diorang mengharapkan kita cuba bantu dia rendahkan ego diorang, tapi diorang tak tau nak minta tolong macam mana and salah satu caranya mungkin dengan berperangai macam tu so that kita boleh pandang diorang. Tapi apa pun, they have their own reason.

Jadi, mohon. Jangan kita pandang orang sebelah mata. Kadang-kadang kita ni, bila orang buat salah, kita terus lupa benda baik yang diorang pernah buat pada kita and anggap diorang ni macam pesalah tanpa tahu perkara sebenar.

Ayuh buka mata.

Sebelum tu, meh nak bagi tahu. Husnudzon tu bersangka baik :)

Ini cerita aku juga sekadar peringatan buat diri aku sendiri.

No comments:

Post a Comment

Awak komen ? Terima kasih :)